Kandidat i
Spil

Om uddannelsen

At spille kan være en kommunikationsform, et læringsværktøj, en vej til socialt samvær og underholdning. Fra videospil til User Experience Design, fra e-sport til gamification – vores verden er fuld af spil. Med en kandidat i Spil kan du være med til at skabe fremtidens spil.

Med udgangspunkt i et solidt fundament af kreative, tekniske, sociale og analytiske kompetencer vil du lære om fremtidens legende oplevelser. Ved at forstå den komplekse og kreative proces omkring spilproduktion, og hvordan faglige udviklingsteams arbejder sammen, vil du lære at gøre en forskel i projekter, der involverer spilteknologi eller elementer af spildesign.

På uddannelsen vælger du mellem to spor:

  • Spilteknologi
  • Spildesign

Mens begge spor giver dig mulighed for at arbejde med udvikling af spil og legende oplevelser, giver Spilteknologi dig yderligere færdigheder, der er nødvendige for at implementere spilspecifikke teknologier og kræver en bachelor i datalogi eller tilsvarende.


Spildesign fokuserer derimod på at udforske legende designmetoder og kræver ingen forudgående programmeringsfærdigheder udover lysten til at tilegne sig dem.

Uddannelsen handler lige så meget om produktion og fremstilling, som det handler om forståelse. Det giver dig teoretisk og praktisk viden om, hvordan computerspil bliver lavet, hvordan de skaber mening, og hvordan de påvirker vores sociale interaktioner og samfund. Du kommer til at arbejde med nogle af verdens førende spilforskere og udforske avancerede teknologier for potentielle legende elementer, og så bliver du selv ekspert i, hvordan man realiserer kreative projekter i tværfaglige teams. Du kommer til at lære at bruge designmetoder, teknisk eksperimenteren, analytiske værktøjer, kritisk tænkning og videnskabelig forskning til at drive innovation.

Uddannelsen har et internationalt perspektiv, og al undervisning foregår derfor på engelsk. Der vil blive brugt cases og eksempler fra både danske og internationale organisationer. Ikke-faglige arrangementer på universitetet kan blive afholdt på dansk.


 

Mød nogle studerende på Spil

Vi kan desværre ikke vise dig denne video uden brug af cookies. Du kan acceptere cookies i venstre hjørne af siden.

Er uddannelsen noget for dig?

Som studerende på kandidatuddannelsen i Spil ønsker du at arbejde innovativt og nytænkende med spil. Du er fokuseret på at lære de anvendte praksisser inden for spildesign og programmering. Du er nysgerrig efter, hvad spil er som et kulturelt fænomen, og du er klar til at blive udfordret på få din opfattelse af, hvad man kan gøre med spil og leg.

Enten kan du allerede programmere, eller så vil du gerne lære at programmere, mens du studerer på kandidatuddannelsen i Spil. Der er meget gruppearbejde i løbet af uddannelsen, så du bør være motiveret for at samarbejde med andre studerende – især på tværs af discipliner.

Du har en universitets- eller professionsbacheloruddannelse. For at læse teknologisporet på Spil skal du have en bacheloruddannelse i datalogi eller tilsvarende. Læs mere om adgangskrav til de forskellige spor her.

Studiets opbygning

Kandidatuddannelsen i Spil består af en solid forståelse for design- og udviklingsprocessen af spil, det tekniske fundament og spils individuelle og kulturelle påvirkning. Gennem projektarbejde lærer du at samarbejde i tværfaglige teams og realisere adskillige prototyper af spil og legende oplevelser.

I skemaet nedenfor kan du se, hvordan Spil er struktureret, alt efter hvilet spor du har valgt.

Vil du se en mere detaljeret oversigt, kan du læse studieordningen for kandidatuddannelsen i Spil.



Studiestruktur for MSc i Spil
1. semester  Games & Culture
7,5 ECTS
Game Programming *
7.5 ECTS
Making Games
15 ECTS
Programming for Designers **
7.5 ECTS
2. semester Data-Driven Design and Development
7,5 ECTS
Foundations of Game AI *
7,5 ECTS
Valgfag
7,5 ECTS
Specialisering
Graphics Programming
*
7,5 ECTS
Valgfag **
7,5 ECTS
Specialisering
Psychology of Play and Games**
7,5 ECTS
3. semester Valgfag

7,5 ECTS

Specialisering
High-Performance Game Programming*
7,5 ECTS
Specialisering (inkl. speciale-forberedelse)
Artificial Intelligence for Games and Simulations*
15 ECTS
Specialisering
Advanced Topics in Game Studies **
7,5 ECTS
Specialisering (inkl. speciale-forberedelse)
Play Lab **
15 ECTS
4. semester Speciale
(30 ECTS)

* Spilteknologi
** Spildesign





Obligatoriske kurser

Det obligatoriske indhold er fordelt på følgende kurser:

  • Games & Culture: På kurset formidles de nødvendige værktøjer til at kunne analysere spil fra forskellige vinkler – alt fra klassiske spilteorier og semiotik til transmedia.
  • Game Programming/Programming for Designers: På disse kurser lærer du programmeringsteknikker til computerspil på forskellige niveauer.
  • Making Games: Her lærer du det grundlæggende inden for spilproduktion (både design- og softwareudviklingsdelen) ved at lave og afprøve et spil i en tværfaglig gruppe.
  • Data-Driven Design and Development: På dette kursus tillærer du dig analytiske værktøjer til at kunne evaluere design-beslutninger og -teknikker.
  • Games Tech - Foundations of Game AI: Gennem dette kursus lærer du om de forskellige aspekter af spilprogrammering, der typisk involverer metoder inden for kunstig intelligens, herunder hvilke metoder der anvendes, og hvordan man implementerer dem.

På 2. semester begynder du på din specialisering. Du kan læse mere om specialiseringsmuligheder nedenfor.

 


Valgfag og kandidatafhandling

Valgfagene og kandidatafhandlingen giver dig mulighed for at forme din egen profil. Du kan vælge mellem en række kurser, der tilbydes på IT-Universitetet på kandidatniveau, eller tage valgfag på et andet dansk eller udenlandsk universitet. Kandidatafhandlingen kan skrives i grupper eller individuelt.

I Kursusoversigten finder du beskrivelser af alle de kurser, der udbydes på IT-Universitetet.

 


    Mere

    Skjul

    Specialiseringer

    På hvert spor er tilknyttet en særlig specialisering. En specialisering består af tre kurser omhandlende et bestemt område indenfor spil, hvilke alle forbereder dig til at skrive din kandidatafhandling.

    På specialiseringen på sporet Spilteknologi introduceres du til forskellige koncepter, metoder og algoritmer inden for området Kunstig Intelligens (AI) – alle forbundet med og anvendelige i spilproduktion. Du vil lære at implementere moderne AI-algoritmer, og hvordan man bruger dem til at forbedre spiloplevelsen. Du vil også lære grafisk programmering og andre teknikker, som er fundamentale for teknisk udvikling af spil. 

    Specialiseringen består af følgende kurser:

    • Graphics Programming
    • High-Performance Game Programming
    • Artificial Intelligence for Games and Simulations

    På specialiseringen på sporet Spildesign lærer du at arbejde kreativt med spildesign-metoder. Du lærer at udforske nye teknologiers muligheder og forstå de psykologiske bevæggrunde bag, hvorfor og hvordan vi spiller. Således giver specialiseringen dig værktøjerne og det teoretiske fundament for at skabe innovative, interaktive oplevelser.

    Specialiseringen består af følgende kurser:

    • Psychology of Play and Games
    • Advanced Topics in Game Studies
    • Play Lab

    Alle studerende på kandidatuddannelsen i Spil kan ansøge om denne specialisering på deres tredje semester. DADIU (The Danish Academy of Digital, Interactive Entertainment) er et uddannelsesprogram inden for computerspil. Programmet koordineres af Den Danske Filmskole og er et samarbejde mellem universiteter og kunstskoler i Danmark.

    Du har også mulighed for frit at ansøge om en individuel specialisering, der passer til dine egne mål og drømme. En anden interessant mulighed, især på dit tredje semester, er at studere i udlandet (læs mere nedenfor).


     

    Undervisningen

    Undervisningen omfatter både forelæsninger, gruppeprojekter og øvelser, og du bliver undervist af nogle af verdens førende eksperter inden for computerspil, hovedsageligt fra Center for Computer Games Research. Undervisningen er baseret på moderne spilforskning.

    IT-Universitetet samarbejder med erhvervslivet og spilbranchen, og du får derfor mulighed for at samarbejde med private virksomheder. Det betyder, at du vil arbejde med aktuelle udfordringer i den virkelige verden, og du får mulighed for at skabe dig et netværk i spilbranchen allerede under studierne.

    Som studerende på kandidatuddannelsen i Spil bliver du del af et dynamisk og kreativt miljø. Du kan opleve, at dine studier bliver en livsstil. Forelæsninger, undervisning og workshops er kun halvdelen af studielivet på IT-Universitetet.

    Al undervisning foregår på engelsk, men der vil blive brugt både danske og internationale cases og eksempler i undervisningen.


    Aktiviteter for studerende på Spil

    Game Jams

    Spiluddannelsen er løbende vært for ’game jams’, eksempelvis Level One Jam og Global Game Jam. Disse events har skabt grobund for både kommercielle spil, venskaber og endda virksomheder.

    Level One Jam (Lvl.1) er et årligt game jam, der afholdes på IT-Universitetet. Den er inkluderende og begyndervenlig. Det er et begynder-jam, som er ideel for dem, der aldrig har deltaget i et game jam før, men det er også en oplevelse for eksperter. Eventet består ikke kun af et jam, men indeholder også talks og workshops over en weekend.

    Global Game Jam er verdens største game jam-begivenhed, der finder sted rundt om i verden. Tænk på det som en hackathon fokuseret på spiludvikling, hvor vi kan være sammen, være kreative, dele erfaringer og udtrykke os på mange måder ved hjælp af videospil. Hvert år er IT-Universitetet vært for en Global Game Jam-begivenhed. Studerende på Spil hjælper normalt til med arrangementet og deltager ofte også.

    IT-Universitetet står også løbende for game jams for studerende i samarbejde med virksomheder, såsom Lego eller Unity.

    Playtest Thursday

    Hver anden torsdag afholder kandidatuddannelsen i Spil en demo-session, hvor ufærdige prototyper bliver vist frem og spillet.


    Study Lab

    Study Lab er et ugentligt møde, hvor de studerende hjælper hinanden med diverse faglige udfordringer. På møderne, som er faciliteret af undervisningsassistenter, kan man møde medstuderende fra andre linjer og årgange med formålet om at give hinanden vejledning og løse opgaver sammen.

    Sommer- og vinterspil

    IT-Universitetet arrangerer hvert år en udstilling om spil, som er lavet af dig og dine medstuderende. Vi inviterer internationale gæstetalere og nyder en eftermiddag med spil og leg. I begyndelsen blev eventet afholdt som en fysisk udstilling, men det har været en succes at ændre det til en online begivenhed, fordi spil egner sig så godt til streaming.

    Mentorordning for kvinder

    På spiluddannelsen tilbyder vi en mentorordning specielt designet til kvindelige studerende. Her får du mulighed for at blive matchet med en erfaren mentor fra spilindustrien, som vil fungere som en rollemodel og sparringspartner. Mentorordningen har til formål at udvide de professionelle netværk for kommende kvindelige spiludviklere. Læs mere om ordningen.


    Udveksling

    Du har mulighed for at læse en del af din uddannelse på et udenlandsk universitet. Tredje semester er velegnet til et udvekslingsophold. Ved at studere i udlandet kan du specialisere din uddannelse og profil og samtidig få erfaring med at arbejde i en ny kultur i et nyt land. IT-Universitetet har udvekslingsaftaler rundt om i verden, blandt andet med:

    • Australien – Queensland University of Technology
    • Australien – University of Technology Sydney
    • Finland – Aalto University
    • Holland – Maastricht University
    • Tyskland – Technical University of Munich

    Karrieremuligheder

    De kompetencer, du tilegner dig i løbet af kandidatuddannelsen i Spil, er anvendelige både i og uden for spilbranchen. Du vil kunne få en karriere både i Danmark og i udlandet og søge en lang række jobs på både det private og offentlige arbejdsmarked.

    Hvis du vælger sporet Spilteknologi, vil du kunne søge jobs inden for programmering og data science. Det kunne eksempelvis være jobs som:

    • Programmør (Game Programmer, Gameplay Programmer eller Engine Programmer)
    • AI-ingeniør
    • Dataanalytiker

    Vælger du sporet Spildesign, bliver du kvalificeret til at søge jobs som eksempelvis:

    • Spildesigner
    • Gameplay-designer
    • Level-designer
    • Producer
    • QA-manager
    • Spil-researcher



    Uafhængigt af, hvilket spor du har læst, vil du også kunne arbejde med eksempelvis:

    • Gamification: Design og udvikling af pædagogiske værktøjer, offentlige tjenester eller applikationer.
    • Interaktionsdesign: Arbejdet med engagerende og interaktive, digitale produkter eller services.
    • Spiludvikling: Udover pc-spil og apps kan du fokusere på det legende element inden for bl.a. brætspil og escape games.

    Er du interesseret i at søge en ph.d. på IT-Universistetet, kan du læse mere om forskningsområderne her.


    Karriereportræt

    Vi kan desværre ikke vise dig denne video uden brug af cookies. Du kan acceptere cookies i venstre hjørne af siden.

    Er du interesseret i at læse på en af IT-Universitetets uddannelser, og har du spørgsmål til uddannelsens indhold, studieliv eller andet, er du velkommen til at kontakte Studie- og Karrierevejledningen.