Dispensation
Når du søger dispensation, skal du have en dokumenteret årsag for, at IT-Universitetet kan behandle din ansøgning. Det kan være usædvanlige forhold omkring din adgangsgivende eksamen, tidligere udmeldelse, eller at du søger om at få godkendt tilsvarende kvalifikationer fra anden uddannelse.
Læs listen over mulige dispensationsårsager godt igennem, før du starter på din dispensationsansøgning.
Du skal vedhæfte din dispensationsansøgning sammen med dit øvrige ansøgningsmateriale på Optagelse.dk senest
15. marts kl. 12.00.
Hvis du ikke har en adgangsgivende eksamen, skal du redegøre for, hvordan du opfylder kravet om en adgangsgivende eksamen på baggrund af anden bestået uddannelsesaktivitet.
Du skal vedlægge relevant dokumentation, som kan være:
- Eksamensbevis for anden uddannelsesaktivitet eller kompetencebevis
- Karakterudskrift og kursusbeskrivelser fra kurser på videregående uddannelsesniveau
Bemærk: erhvervserfaring bliver ikke taget i betragtning.
Hvis du ikke opfylder et eller flere specifikke adgangskrav, skal du argumentere for, hvordan du mener, at du opfylder det/de specifikke adgangskrav gennem anden bestået uddannelsesaktivitet, der er tilsvarende adgangskravet.
Du skal vedlægge relevant dokumentation, som kan være:
- Karakterudskrift og kursusbeskrivelser fra kurser på videregående uddannelsesniveau
Hvis du mener, at dit karaktergennemsnit er blevet påvirket negativt grundet usædvanlige forhold, skal du gøre rede for de usædvanlige forhold, og hvordan de har påvirket dit karaktergennemsnit. Ved usædvanlige forhold forstås: uberegnelige forhold, som du ikke har haft mulighed for at indstille dig på, tage højde for eller hensyn til.
Dette kan eksempelvis være:
- Ulykke
- Pludselig opstået sygdom – fysisk og psykisk
- En pludselig opblussen/forværring af en tidligere kendt sygdom
- En funktionsnedsættelse, der er blevet diagnosticeret under eller efter den adgangsgivende eksamen
- Dødsfald i nærmeste familie (børn, ægtefælle/samlever, søskende, forældre, i særlige tilfælde bedsteforældre)
Du skal vedlægge relevant dokumentation, som kan være:
- Standpunkts- og årskarakterer fra den gymnasiale eksamen
- Lægeerklæring, som indeholder en tidsangivelse af forløbet, lægens faglige vurdering af, hvordan forholdene har påvirket dig
- Sygejournal ved længerevarende sygdom
- Politirapport
- Dødsattest/lægeerklæring/dokumentation for længerevarende/terminal sygdom hos nærtstående pårørende
- Specialistudtalelse i forbindelse med test af ordblindhed
Hvis du mener, at usædvanlige forhold har påvirket din(e) karakter(er) i et/givne fag, du skal gøre rede for de usædvanlige forhold, og hvordan de har påvirket karakteren/karaktererne. Ved usædvanlige forhold forstås: uberegnelige forhold, som du ikke har haft mulighed for at indstille dig på, tage højde for eller hensyn til.
Dette kan eksempelvis være:
- Ulykke
- Pludselig opstået sygdom – fysisk og psykisk
- En pludselig opblussen/forværring af en tidligere kendt sygdom
- En funktionsnedsættelse, der først er blevet diagnosticeret efter den adgangsgivende eksamen
- Dødsfald i nærmeste familie (børn, ægtefælle/samlever, søskende, forældre, i særlige tilfælde bedsteforældre)
Du skal vedlægge relevant dokumentation, som kan være:
- Standpunkts- og årskarakterer fra den gymnasiale eksamen
- Lægeerklæring, som indeholder en tidsangivelse af forløbet, lægens faglige vurdering af, hvordan forholdene har påvirket dig
- Sygejournal ved længerevarende sygdom
- Politirapport
- Dødsattest/lægeerklæring/dokumentation for længerevarende/terminal sygdom hos nærtstående pårørende
- Specialistudtalelse i forbindelse med test af ordblindhed
Hvis du har overskredet en tidsfrist, skal du gøre rede for, hvordan de usædvanlige forhold har forhindret dig i at overholde tidsfristen.
Du skal vedlægge relevant dokumentation, som kan være:
- Lægeerklæring med en tidsangivelse af forløbet, der forhindrede dig i at overholde tidsfristen
Hvis du tidligere er blevet udmeldt af den uddannelse, du søger ind på, skal du beskrive, hvorfor du blev udmeldt og argumentere for, hvordan din situation har forandret sig, så du er i stand til at studere igen og gennemføre uddannelsen denne gang.
Du skal vedlægge relevant dokumentation, som kan være:
- Lægeerklæring med tidsangivelse af forløbet og lægens faglige vurdering af, hvordan forholdene påvirkede dine evner til at studere tidligere, og i hvilken grad de påvirker dine evner til at studere nu
- Karakterudskrifter hvis du har bestået kurser på en anden uddannelse, efter du er blevet udmeldt af uddannelsen på IT-Universitetet
Hvis du allerede har gennemført en dansk eller udenlandsk kandidatuddannelse, kan du blive optaget på en ny videregående uddannelse, hvis der er ledige pladser på uddannelsen. Bemærk, som udgangspunkt er der ikke ledige pladser på IT-Universitetet.
Universitetet kan dispensere for kandidatreglen, hvis der foreligger usædvanlige forhold, som betyder, at du ikke længere kan anvende den gennemførte kandidatuddannelse på arbejdsmarkedet. For at søge om dispensation skal du beskrive, hvorfor du ikke kan anvende uddannelsen på arbejdsmarkedet længere.
Du skal vedlægge relevant dokumentation, som kan være:
- Lægeerklæring eller sygejournal, du har fået ved tabt erhvervsevne
Bemærk, du skal ansøge om dispensation inden 15. marts kl. 12.00, og hvis du ønsker at blive vurderet i kvote 2, skal du vedlægge en motiveret ansøgning.
Har du bestået 'Adgangseksamen til Ingeniøruddannelserne', foretager vi en vurdering af dit eksamensbevis, men du skal ikke søge om dispensation for adgangskravet om en adgangsgivende uddannelse. Selvom vi accepterer din eksamen som adgangsgivende, skal du stadig opfylde de specifikke adgangskrav, og din ansøgning vil udelukkende blive vurderet i kvote 2. Du kan kun søge om optagelse på Data Science eller Softwareudvikling på baggrund af din 'Adgangseksamen til Ingeniøruddannelserne'.
Sådan søger du om dispensation
En dispensationsansøgning skal indeholde en begrundelse for hvorfor du søger dispensationen samt dokumentation.
1. Start med at angive hvad du søger dispensation for ved at udfylde denne ansøgningsformular.
2. Upload begrundelse samt dokumentation til din ansøgning på Optagelse.dk. Navngiv bilaget 'Dispensationsansøgning'.
Tidligt optag for SPS-studerende
Hvis du kan dokumentere, at du har en funktionsnedsættelse, har du mulighed for at få svar på din ansøgning om optagelse senest den 30. juni. Det er relevant for dig, der gerne vil ansøge om Specialpædagogisk Støtte (SPS),
Hvis du tildeles tidligt optag, hjælper SPS-vejledningen på ITU med at søge om SPS før studiestart. Selve SPS-støtten kan dog først sættes i gang, når du starter på dit studie. Bemærk, at tidligt optag ikke er ensbetydende med at vi kan garantere, at du tildeles SPS. Her kan du læse mere om SPS.
Sådan søger du tidligt optag
· Upload dokumentation for din funktionsnedsættelse sammen med din ansøgning om optagelse på optagelse.dk.
· Senest 1. maj udfylde dette ansøgningsskema.
· Senest 1. maj opfylde alle adgangskrav til uddannelsen.
· Søge uddannelsen på ITU som din 1. prioritet via optagelse.dk.
Vi tilbyder dig tidligt optag, hvis vi vurderer, at du vil opfylde uddannelsens adgangskvotient i kvote 1, eller hvis du er blandt de ansøgere, der er blevet prioriteret til optagelse i kvote 2.
Du kan kun blive tildelt tidligt optag på din 1. prioritet.
Vi sender dig tilbuddet senest 30. juni, da du skal takke ja til tilbuddet senest 5. juli. Så snart du har takket ja til et tilsagn om tidligt optag, kan du søge om SPS. Du vil dog forsat først kunne søge om SU og handicaptillæg fra august.
Hvis du vil være sikker på, at vi kan nå at give dig tidligt optag, skal du søge om optagelse senest 1. maj, hvis du søger i kvote 1.
Søger du optagelse i kvote 2, skal du søge senest 15. marts kl. 12.
Dokumentation
Vi vurderer din ansøgning om tidligt optag på baggrund af den dokumentation, du vedhæfter din ansøgning via optagelse.dk