Fremtidens computerspilsdesignere skal lære at tænke bæredygtigt
En tværfaglig forskergruppe undersøger, hvordan man får spiludviklere til at inkludere bæredygtighed i deres arbejde. På workshoppen, NASG Un-Jam, som blev afholdt på IT-Universitetet i København, bidrog 23 europæiske studerende til projektet ved at udvikle prototyper af spil.
Hanna Elina WirmanInstitut for Digital DesignForskningClimate ITcomputerspil
Skrevet 12. juni 2023 14:04 af Jari Kickbusch
Computerspilindustrien er ikke just kendt for at være bæredygtig. Udover at blive kritiseret for en arbejdskultur med uendelig lange arbejdsdage og -nætter og mangel på mangfoldighed, bliver branchen også udskældt for at belaste miljøet. En amerikansk
undersøgelse har fx vurderet, at den årlige kuldioxid-udledning forårsaget af computerspil i USA svarer til 85 millioner køleskabe eller over 5 millioner biler.
Nordic Alliance for Sustainability in Gaming
Nordic Alliance for Sustainability in Gaming er en forskningsgruppe bestående af 12 forskere fra fem nordiske lande, der undersøger, hvordan computerspilindustrien kan bidrage til mat nå bæredygtighedsmålene i stedet for at gøre eksisterende problemer værre. Forskergruppen, som er støttet med bevillinger fra Nordplus Higher Education, fokuserer bl.a. på, hvordan computerspil påvirker miljøet og vores kultur.
- Mens millioner af mennesker verden finder glæde ved at spille computerspil, så har arbejdsforholdene i spilindustrien været udsat for stærk kritik. Der er eksempler på udbredt sexisme, usunde arbejdstider og nogle bedagede forestillinger om, at man arbejder for sin fornøjelses eller passions skyld. Målet med vores projekt er at udforske, hvordan computerspilindustrien kan komme mere i sync med for eksempel FN’s udviklingsmål. Et af vores initiativer i den forbindelse er en workshop for spiludviklingsstuderende, hvor vi undersøger, hvordan man kan kombinere spil og bæredygtighed, siger lektor ved IT-Universitetet i København, Hanna Wirman, som er medvært for workshoppen, NASG Un-Jam.
NASG Un-Jam
På workshoppen, NASG Un-Jam, som blev afholdt på IT-Universitetet i København fra 5. til den 9. juni 2023, samlede The Nordic Alliance for Sustainability in Gaming 23 europæiske universitetsstuderende til at udvikle spilprototyper, der fremmer bæredygtighed.
Workshoppen var ikke en typisk game jam. Forskergruppen havde fokuseret på at skabe et inkluderende og støttende miljø med plads til forskellige ideer; de studerende blev fx opfordret til at undgå lange arbejdsdage og deres spilprototyper blev præsenteret, blev der hverken uddelt karakterer eller rangplaceringer.
Det anderledes jam-koncept får ros af den svenske masterstuderende fra Universitetet i Skövde, Mio Jernström, som deltog i workshoppen:
- Jeg kan virkelig godt lide det. Vi får stor frihed til at udtrykke os i stedet for blot at fokusere på branchen, hvilket ofte er tilfældet. Jeg synes, at det her burde være en del af alle spiluddannelser, fordi det hjælper spiludviklere til at se deres arbejde i et større perspektiv, siger hun.
Fem prototyper
På workshoppens sidste dag præsenterede hver af workshoppens fem grupper en prototype på et bæredygtigt spil:
1. ‘If everyone had wings' foregår i en verden, hvor alle har vinger med undtagelse af vedkommende, som spiller spillet. Spillet giver en oplevelse af, hvordan det er at leve med handicap i en verden, hvor dagligdagen bliver mere og mere udfordrende, fordi spillerens medmennesker i stigende grad lever deres liv i andre luftlag.
2. ‘Eat the rich’ er et antikapitalistisk spil, hvor spillerne får roller som PR-managere for milliardærer og en 'sulten skare', som er ude efter disse milliardærer. I spillet får spilleren valget mellem at afsløre de 'riges' hemmeligheder eller at beskytte sin arbejdsgivers og dermed de riges interesser.
3. 'No more fish' er et multiplayer-spil for fire spillere, som handler om konsekvenserne af overfiskning og af virksomhedsdrevet fiskeri.
4. ‘Got water?’er et spil, som viser kontrasten mellem vores verden i dag, hvor mange menneskers forhold til vand er afslappet og sjovt, og fremtiden, hvor man skal være klar til at dræbe for at få vand.
5. 'Ecoloids' er et fysisk brætspil, som udforsker dynamikken i et fantasy-økosystem, hvor spilleren skal holde balancen sammen med de andre spillere.
Hanna Wirman er imponeret over den indlevelse og seriøsitet, som de studerende lagde i udviklingen af prototyperne, der hver især præsenterer et unikt perspektiv på bæredygtighed:
- Jeg føler, at vi har skabt et fællesskab i disse fem dage, hvor vi har diskuteret og arbejdet med nogle ret svære emner. Den næste store udfordring kunne være at integrere noget lignende i Games MSc-pensum på ITU og andre steder. Som studieleder er det en strategisk opgave, som jeg håber at kunne løfte sammen med mine medundervisere, slutter Hanna Wirman.
Mere information
Få mere information om The Nordic Alliance for Sustainability in Gaming på forskningsgruppen
hjemmeside.